
Color Grading
När en filmproduktion närmar sig slutet skickas den slutredigerade versionen till en särskild Colorist som utför de sista färgdetaljerna. Färggradering är avgörande för hur filmen uppfattas visuellt. Coloristerna kan välja att framhäva eller tona ner delar av bilden för att framkalla specifika känslor hos publiken.
Uppgiften kan också innebära att neutralisera skillnader mellan filmmaterial från olika kameror, inspelningsplatser eller inkonsekvent belysning för att ge filmen ett sammanhängande utseende. I slutändan handlar det om att skapa en enhetlig stämning som stärker och synkar med filmens berättelse.
Mitt förhållande till färggradering har fördjupats med åren, och jag har lärt mig branschledande DaVinci Resolve för att få ut det mesta av varje bild. Mitt intresse för färggradering utvecklas ständigt och jag älskar att experimentera med nya tekniker och utseenden.
Min color grading-process
-
Moodboard
Jag hämtar inspiration från andra filmer för att hitta- och återskapa ett utseende som skapar rätt känsla för filmen.
-
Log - Rec.709
Råmaterialet konverteras och vitbalanseras innan en kreativ gradering tillämpas.
-
Kreativ Look
En primary look utvecklas och förfinas för att bibehålla en konsekvent visuell ton genom hela projektet.