I slutet av januari blev jag tillfrågade att hjälpa till att lansera en ny YouTube-kanal. Det var ett spännande projekt där kanalens huvudman, Peter, ska ge sig ut på en långsiktig resa som kallas the Six Star Journey. Och vad innebär då detta? Jo, sex maratonlopp på sex platser runt om i världen – Tokyo, London, Berlin, Boston, New York och Chicago. Detta är också känt som World Marathon Majors . Peter började sin resa 2022 och har sedan dess genomfört Chicago och Berlin Maraton. Han uppskattar att resan kommer att ta ytterligare 3–4 år att slutföra.
Syftet med YouTube-kanalen är att Peter ska dela med sig av sin resa och inspirera andra att börja springa. Förutom löpning kommer kanalen även att handla om Peters hundar, bilar, resor m.m.
Samarbetet med Peter har varit fantastiskt, och genom våra diskussioner har vi utvecklat ett upplägg och ett format där Peter kan skapa sitt eget innehåll med hjälp av ett intro– i kombination med ett gäng grafiska element som kan användas i filmerna.
Jag skapade en branding för Peters kanal med hans signaturfärger – rosa, neongrönt, vitt och svart, som ofta förekommer på hans skor och träningskläder. Användningen av kyrilliska bokstäver är en blinkning till Peters fascination och koppling till Serbien.
Jag började med att skapa en moodboard för projektet, med fokus på färger, typsnitt, musik, ton och typ av innehåll. Under inspelningen insåg vi att Peter presterade bäst framför kameran när har gjorde något aktivitet. Därför fimpade vi idén om att göra statiska intervjuer. Första avsnittet blev en 13-minutersfilm istället för en 3-5 minuter lång video som är min vanliga snittlängd.
Jag ser nu fram emot att producera fler YouTube-avsnitt – både för mig själv, för Peter och för andra kreatörer som behöver hjälp med content för Youtube.