Strategisk plan för sociala medier och innehållsproduktion

Sociala medier är ett stort område som innefattar alltifrån strategiskt tänkande till publicering av det färdiga innehållet. Fokus ligger på content produktion vilket är det som jag tycker bäst om i processen, men kan även bistå med hantering av sociala konton.

Jag kan ta fram en innehållsstrategi som ligger till grund för årets kommunikation, baserat på företagets värderingar och målsättningar. Planen innefattar bl.a innehållstyp, medieval, frekvens, tonalitet och format. Utifrån innehållsstrategin kan jag sedan skapa en innehållskalender där vi får en överblick över vilket innehåll som ska produceras, publiceringsdag, plattform och vad inläggen ska ha för text.

Val av plattform

Sociala medier bara växer och varje år dyker nya plattformar upp. Dock är det giganter som Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin och Pinterest som har flest användare i skrivande stund. Det kan vara klokt att finnas på åtminstone en av dessa kanaler för att kommunicera med följare och potentiella kunder. Personligen har jag skalat av och använder bara en två kanaler, Instagram och Youtube. Hur ni ska göra är så klart upp till er, men det kan vara bra att välja en kanal som ni trivs med och kan se er själva långsiktiga i. Många företag finns på sociala medier men har varken tid eller intresse av att uppdatera sina flöden. Om beskrivningen passar in på er, så kan jag stötta er med det.

Målsättningar

Det är viktigt att hitta en väg för hur- och vad för typ av innehåll ni önskar skapa. Innehållet bör linjera med verksamhetens mål och värderingar men ingenting behöver vara skrivet i sten. I många fall blir ofiltrerade, agendafria inlägg med genuina känslor mer uppskattade än smarta, tekniskt "perfekta" utförda kampanjer.

Själv älskar jag att producera film i kombination med bilder. Hur ni vill gå till väga och vad som passar er bäst är värt att fundera på. Min rekommendation är alltid film och foto i kombination.

Det har snart gått 15 år sen jag började med foto & film. Och passionen följer mig genom livet än idag. Intresset har gått i vågor som med allt annat och de senaste åren har det skett ett fokusskifte. Idag gör jag projekt som jag känner starkt för. Jag måste gå in helhjärtat i alla projekt för att finna mening i det jag gör. Det gör att jag gör färre projekt, men projekten som blir av känns väldigt givande på flera plan.

Den kreativa sidan av mig har kultiverats under många år och idag känner jag mig integrerad i det jag gör. Jag kan mitt hantverk så pass bra att fokus hamnar på kunden mer än att lösa teknikaliteter. Syftet med företaget är att erbjuda film & foto i världsklass genom min unika flavour.

innehållsstrategi

Strategi

En skriftlig plan på vad för typ av innehåll vi ska skapa baserat på er marknadsplan och/eller kampanjmål.

Kalender

En digital kalender där ni kan överblicka planerat innehåll under kommande månad, kvartal och år. Kan vara ett levande dokument också som uppdateras och utvärderas.

innehållsproduktion

Produktion

Produktionsfas där idéer omvandlas till konkreta bilder, filmer eller grafiska poster som ni kan använda för er sociala närvaro.

Kontakt: